Skip to main content

Dataphroria: η ελληνική start-up που συνδυάζει τα δεδομένα με την αειφορία

Γράφει η Άννα Κουλουγκουσίδου, μέλος του Yes Europe Greece

Στο δεύτερο επεισόδιο της φετινής σεζόν podcast του YES-EUROPE Greece, η Country Representatives Lead του YES-Europe, Εύη Μακρή, είχε την χαρά και την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον κ. Αναστάση Σταμάτη, συνιδρυτή και CEO της Dataphoria. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν τόσο ο σκοπός της νεοφυούς αυτής επιχείρησης, δηλαδή η μέτρηση της αειφορίας και ειδικότερα του βαθμού στον οποίο αυτή προσεγγίζεται από επιχειρήσεις, προϊόντα ή υπηρεσίες, ακόμα και από πόλεις, όσο και οι προκλήσεις, οι ευκαιρίες και τα σημεία – σταθμοί στην επιτυχημένη πορεία της. Διαθέτοντας και διοχετεύοντας το ενδιαφέρον τους για τα περιβαλλοντικά ζητήματα σε σημαντικές εθελοντικές τοπικές δράσεις ήδη από την περίοδο των κοινών σπουδών τους, ο κ. Αναστάσης Σταμάτης και η κ. Φένια Σούρλα, ιδρυτές της Dataphoria αλλά και φίλοι, αποφάσισαν λίγα χρόνια μετά να εντάξουν -επιτυχώς- αυτό το mindset και στην επαγγελματική τους ζωή και να προσηλωθούν πλήρως σε αυτό, ενώ σύμφωνα με τον CEO της start-up, η συνεργατικότητα ήταν και είναι το κλειδί της επιτυχίας για κάθε αντίστοιχο εγχείρημα.

 Η Dataphoria, έχοντας δημιουργήσει την πρώτη Analytics-as-a-Service πλατφόρμα, αντλεί πληροφορίες σχετικά με τα κριτήρια ESG* (Environmental, Social, Governance), τις οποίες παρέχει στη συνέχεια στις εκάστοτε επιχειρήσεις ή πόλεις ώστε αυτές να έχουν επίγνωση του πόσο κοντά στην επιθυμητή βιωσιμότητα και αειφορία βρίσκονται, καθώς και των τρόπων επίσπευσης της διαδικασίας προς αυτούς τους στόχους.

Ακούστε το επεισόδιο στα Apple podcasts & στο Spotify

  Τα σημαντικότερα εμπόδια που συνάντησαν οι δύο ιδρυτές της Dataphoria σχετίζονται κατά βάση με την εύρεση του σκοπού της εταιρείας και της καταλληλότερης στρατηγικής και κατεύθυνσης που θα έπρεπε να ακολουθήσουν κατά το εγχείρημά τους. Ένα πολύ σημαντικό βήμα ήταν και το να γίνει κατανοητή/αντιληπτή η αξία της προσφοράς της εταιρείας στον περιορισμό του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής από άτομα και ομάδες που βρίσκονται εκτός του «χώρου» της βιωσιμότητας και συνεπώς δεν έχουν τόσο μεγάλη εξοικείωση με αυτόν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δράση της εταιρείας αρχικά προοριζόταν να είναι μη κερδοσκοπική και θα περικλειόταν στην ανάλυση δεδομένων άλλων NGOs, συμβάλλοντας έτσι στον δικό τους περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Παρ’ όλα αυτά, μέσα από διάφορες τριβές και την συνειδητοποίηση ότι η αειφορία θα πρέπει να συνδυαστεί καταλλήλως με την απόκτηση οικονομικού κέρδους της ίδιας της επιχείρησης, η Dataphoria απέκτησε την μορφή που έχει μέχρι και σήμερα.


  Σημαντικός παράγοντας στην απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην αγορά για την εν λόγω εταιρεία υπήρξε η μέθοδος χρησιμοποίησης της τεχνολογίας δεδομένων, ιδίως συγκριτικά με άλλες αντίστοιχου τύπου εταιρείες· συγκεκριμένα, η Dataphoria αντλεί πρωτογενείς, σχετιζόμενες με την αειφορία πληροφορίες από τα εταιρικά συστήματα δεδομένων, έτσι ώστε αφενός η εκάστοτε επιχείρηση να μην χρειάζεται να τις παράξει η ίδια, και αφετέρου ώστε η ίδια η Dataphoria να είναι σε θέση να φιλτράρει και να απομονώνει τις πλέον ουσιαστικές πληροφορίες για την μετέπειτα ανάλυση, πάντοτε στο πλαίσιο των ιδιαίτερων, «ατομικών» αναγκών κάθε συνεργάτιδας εταιρείας, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την αξιοπιστία του έργου που καλείται να περατώσει η επιχείρηση. Πρόκειται πλέον για μια διαδικασία που υπάγεται στο κομμάτι της Ανάλυσης και Διαχείρισης Ρίσκου και Ευκαιριών, δεδομένων των όλων και συχνότερων περιβαλλοντικών κρίσεων που «δοκιμάζουν» την χώρα (λ.χ. οι πολυάριθμες δασικές πυρκαγιές).


Σε ποιούς απευθύνεται η Dataphoria;


  Στην παρούσα φάση, η Dataphoria απευθύνεται κατά κύριο λόγο (αλλά όχι αποκλειστικά) στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας, αυτές δηλαδή που υποχρεούνται διά νόμου προς τη δημοσίευση και βελτίωση των ESG κριτηρίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ αποτελεί η συνεργασία της νεοφυούς επιχείρησης με την εταιρεία Nestle, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος που υλοποιήθηκε μέσα από το πρόγραμμα Ignite Ideas, στόχος του οποίου είναι να αναδείξει καινοτόμες ψηφιακές λύσεις και να υποστηρίξει νέες επιχειρηματικές ομάδες που υλοποιούν υπηρεσίες και προϊόντα. 


Ένα εγχείρημα που αποδίδει καρπούς


  Ορισμένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στην μέχρι τώρα πορεία της Dataphoria υπήρξαν η ίδρυση αυτής καθαυτής της εταιρείας και η εξωγενής στήριξη του σκοπού της, η είσοδος και πρόοδος που σημείωσε στο ClimAccelerator, μία νέα ευρωπαϊκή περιβαλλοντική πλατφόρμα που επιταχύνει την ανάπτυξη επιχειρηματικών προσπαθειών που μπορούν να φέρουν θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο και να δώσουν λύσεις στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, η νίκη της Dataphoria στο Sustainability Hackathon, έναν μαραθώνιο καινοτομίας ανάπτυξης λύσεων και εφαρμογών για τη βιωσιμότητα, την αειφορία και την επιχειρηματικότητα, το 2022, και τέλος η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου γύρου χρηματοδότησής της, εξασφαλίζοντας €225.000. Τη χρηματοδότηση αυτή συντόνισε η Investing For Purpose, μια πρωτοβουλία αφιερωμένη στην προώθηση των επενδύσεων κοινωνικού και περιβαλλοντικού αντικτύπου. Η ομάδα δεν περιορίστηκε απλώς στην οικονομική υποστήριξη, αλλά παρείχε και στρατηγικές και επιχειρηματικές συμβουλές στην Dataphoria κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για αυτόν τον γύρο.


Κοιτώντας το μέλλον...


  Κλείνοντας, εντός των στόχων της εταιρείας για το 2024 περιλαμβάνεται αν μη τι άλλο η συνεργασία με ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσει η νέα, ανανεωμένη εκδοχή της τεχνολογικής της πλατφόρμας, η οποία θα παρέχει ακόμη περισσότερες δυνατότητες όντας συνδεδεμένη με πιο εξειδικευμένες βάσεις περιβαλλοντικών δεδομένων και αντλώντας κατά συνέπεια ακόμη πιο κατάλληλες πληροφορίες, συμβάλλοντας φυσικά στην βιωσιμότητα της ήδη επιτυχημένης και πολλά υποσχόμενης για το μέλλον start-up.

 

* Ο όρος «ESG» αναφέρεται σε ζητήματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης που μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα μιας εταιρείας να παράγει αξία. Ουσιαστικά πρόκειται για ακρωνύμιο που συνοψίζει τους τρεις παράγοντες-κριτήρια βιωσιμότητας, Environment (Περιβάλλον) - Social (Κοινωνία) - Governance (Εταιρική Διακυβέρνηση).


Πηγή εικόνας: https://oneseed.green 

Comments

Popular posts from this blog

Το ενεργειακό παιχνίδι ξεδιπλώνεται μπροστά μας. Ποια είναι η θέση της πυρηνικής ενέργειας στην σκακιέρα των χωρών;

Γράφει το μέλος του YES - Europe Greece,  Anastazia Azim Editor: Ζαχαρούλα (Χαρά) Μεγαγιάννη Εισαγωγή: Από το 2016 με την υπογραφή και κύρωση της Συμφωνίας του Παρισίου για το κλίμα, το περιβαλλοντικό ζήτημα κρίνεται ως μείζονος σημασίας θέμα που απασχολεί τόσο την διεθνή κοινότητα όσο και την καθημερινή ζωή πολλών πολιτών. Η προστασία του περιβάλλοντος εγείρει το ενδιαφέρον σε ολόκληρο τον κόσμο, αφού οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έχουν αρχίσει να γίνονται φανερές γύρω μας. Το μέλλον της ενέργειας κρίνεται δυσοίωνο καθώς η εξάντληση των φυσικών πόρων σε συνδυασμό με το μονοπώλιο που διαθέτουν κάποιες χώρες στην κατοχή επαρκών φυσικών πόρων για την παραγωγή και εξαγωγή ενέργειας κάνουν πιο δύσκολη την εύρεση της ‘’χρυσής τομής’’. Όλα τα προαναφερθέντα δημιουργούν ερωτήματα είτε για την ασφάλεια είτε για την επάρκεια εφοδιασμού σε ενέργεια. Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα στην Ουκρανία που οδήγησαν στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχει επανέλθει στ...

COP28: τι μάθαμε από το COP27 και τι περιμένουμε φέτος

Γράφει ο Γιάννης Πουλόπουλος,  Country Representative του YES-Europe Greece Η COP 27 έληξε με δυσαρέσκεια για το τελικό της ανακοινωθέν, καθώς δεν περιλαμβάνει επιθετική δράση για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων και τη χρηματοδότηση των αναπτυσσόμενων χωρών. Η COP 28 είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει βασικά ζητήματα όπως η χρηματοδότηση, η επικαιροποίηση των εθνικά καθορισμένων συνεισφορών και η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων. Δέκα κύρια θέματα αναμένεται να κυριαρχήσουν στις συζητήσεις της COP 28.  Αναμενόμενα κυρίαρχα θέματα στην COP28 “Ο Παγκόσμιος Απολογισμός” (The Global Stocktake) Ο παγκόσμιος απολογισμός, που θεσπίστηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού, παρακολουθεί την παγκόσμια πρόοδο όσον αφορά τους στόχους για το κλίμα. Πραγματοποιείται κάθε πέντε χρόνια και αξιολογεί τις προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και την αξιολόγηση των μεθόδων εφαρμογής, όπως η χρηματοδότηση. O...