Γράφει η Άννα Κουλουγκουσίδου, μέλος του Yes Europe Greece
Στο δεύτερο επεισόδιο της φετινής σεζόν podcast του YES-EUROPE Greece, η Country Representatives Lead του YES-Europe, Εύη Μακρή, είχε την χαρά και την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον κ. Αναστάση Σταμάτη, συνιδρυτή και CEO της Dataphoria. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν τόσο ο σκοπός της νεοφυούς αυτής επιχείρησης, δηλαδή η μέτρηση της αειφορίας και ειδικότερα του βαθμού στον οποίο αυτή προσεγγίζεται από επιχειρήσεις, προϊόντα ή υπηρεσίες, ακόμα και από πόλεις, όσο και οι προκλήσεις, οι ευκαιρίες και τα σημεία – σταθμοί στην επιτυχημένη πορεία της. Διαθέτοντας και διοχετεύοντας το ενδιαφέρον τους για τα περιβαλλοντικά ζητήματα σε σημαντικές εθελοντικές τοπικές δράσεις ήδη από την περίοδο των κοινών σπουδών τους, ο κ. Αναστάσης Σταμάτης και η κ. Φένια Σούρλα, ιδρυτές της Dataphoria αλλά και φίλοι, αποφάσισαν λίγα χρόνια μετά να εντάξουν -επιτυχώς- αυτό το mindset και στην επαγγελματική τους ζωή και να προσηλωθούν πλήρως σε αυτό, ενώ σύμφωνα με τον CEO της start-up, η συνεργατικότητα ήταν και είναι το κλειδί της επιτυχίας για κάθε αντίστοιχο εγχείρημα.
Η Dataphoria, έχοντας δημιουργήσει την πρώτη Analytics-as-a-Service πλατφόρμα, αντλεί πληροφορίες σχετικά με τα κριτήρια ESG* (Environmental, Social, Governance), τις οποίες παρέχει στη συνέχεια στις εκάστοτε επιχειρήσεις ή πόλεις ώστε αυτές να έχουν επίγνωση του πόσο κοντά στην επιθυμητή βιωσιμότητα και αειφορία βρίσκονται, καθώς και των τρόπων επίσπευσης της διαδικασίας προς αυτούς τους στόχους.
Ακούστε το επεισόδιο στα Apple podcasts & στο Spotify
Τα σημαντικότερα εμπόδια που συνάντησαν οι δύο ιδρυτές της Dataphoria σχετίζονται κατά βάση με την εύρεση του σκοπού της εταιρείας και της καταλληλότερης στρατηγικής και κατεύθυνσης που θα έπρεπε να ακολουθήσουν κατά το εγχείρημά τους. Ένα πολύ σημαντικό βήμα ήταν και το να γίνει κατανοητή/αντιληπτή η αξία της προσφοράς της εταιρείας στον περιορισμό του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής από άτομα και ομάδες που βρίσκονται εκτός του «χώρου» της βιωσιμότητας και συνεπώς δεν έχουν τόσο μεγάλη εξοικείωση με αυτόν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δράση της εταιρείας αρχικά προοριζόταν να είναι μη κερδοσκοπική και θα περικλειόταν στην ανάλυση δεδομένων άλλων NGOs, συμβάλλοντας έτσι στον δικό τους περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Παρ’ όλα αυτά, μέσα από διάφορες τριβές και την συνειδητοποίηση ότι η αειφορία θα πρέπει να συνδυαστεί καταλλήλως με την απόκτηση οικονομικού κέρδους της ίδιας της επιχείρησης, η Dataphoria απέκτησε την μορφή που έχει μέχρι και σήμερα.
Σημαντικός παράγοντας στην απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην αγορά για την εν λόγω εταιρεία υπήρξε η μέθοδος χρησιμοποίησης της τεχνολογίας δεδομένων, ιδίως συγκριτικά με άλλες αντίστοιχου τύπου εταιρείες· συγκεκριμένα, η Dataphoria αντλεί πρωτογενείς, σχετιζόμενες με την αειφορία πληροφορίες από τα εταιρικά συστήματα δεδομένων, έτσι ώστε αφενός η εκάστοτε επιχείρηση να μην χρειάζεται να τις παράξει η ίδια, και αφετέρου ώστε η ίδια η Dataphoria να είναι σε θέση να φιλτράρει και να απομονώνει τις πλέον ουσιαστικές πληροφορίες για την μετέπειτα ανάλυση, πάντοτε στο πλαίσιο των ιδιαίτερων, «ατομικών» αναγκών κάθε συνεργάτιδας εταιρείας, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την αξιοπιστία του έργου που καλείται να περατώσει η επιχείρηση. Πρόκειται πλέον για μια διαδικασία που υπάγεται στο κομμάτι της Ανάλυσης και Διαχείρισης Ρίσκου και Ευκαιριών, δεδομένων των όλων και συχνότερων περιβαλλοντικών κρίσεων που «δοκιμάζουν» την χώρα (λ.χ. οι πολυάριθμες δασικές πυρκαγιές).
Σε ποιούς απευθύνεται η Dataphoria;
Στην παρούσα φάση, η Dataphoria απευθύνεται κατά κύριο λόγο (αλλά όχι αποκλειστικά) στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας, αυτές δηλαδή που υποχρεούνται διά νόμου προς τη δημοσίευση και βελτίωση των ESG κριτηρίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ αποτελεί η συνεργασία της νεοφυούς επιχείρησης με την εταιρεία Nestle, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος που υλοποιήθηκε μέσα από το πρόγραμμα Ignite Ideas, στόχος του οποίου είναι να αναδείξει καινοτόμες ψηφιακές λύσεις και να υποστηρίξει νέες επιχειρηματικές ομάδες που υλοποιούν υπηρεσίες και προϊόντα.
Ένα εγχείρημα που αποδίδει καρπούς
Ορισμένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στην μέχρι τώρα πορεία της Dataphoria υπήρξαν η ίδρυση αυτής καθαυτής της εταιρείας και η εξωγενής στήριξη του σκοπού της, η είσοδος και πρόοδος που σημείωσε στο ClimAccelerator, μία νέα ευρωπαϊκή περιβαλλοντική πλατφόρμα που επιταχύνει την ανάπτυξη επιχειρηματικών προσπαθειών που μπορούν να φέρουν θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο και να δώσουν λύσεις στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, η νίκη της Dataphoria στο Sustainability Hackathon, έναν μαραθώνιο καινοτομίας ανάπτυξης λύσεων και εφαρμογών για τη βιωσιμότητα, την αειφορία και την επιχειρηματικότητα, το 2022, και τέλος η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου γύρου χρηματοδότησής της, εξασφαλίζοντας €225.000. Τη χρηματοδότηση αυτή συντόνισε η Investing For Purpose, μια πρωτοβουλία αφιερωμένη στην προώθηση των επενδύσεων κοινωνικού και περιβαλλοντικού αντικτύπου. Η ομάδα δεν περιορίστηκε απλώς στην οικονομική υποστήριξη, αλλά παρείχε και στρατηγικές και επιχειρηματικές συμβουλές στην Dataphoria κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για αυτόν τον γύρο.
Κοιτώντας το μέλλον...
Κλείνοντας, εντός των στόχων της εταιρείας για το 2024 περιλαμβάνεται αν μη τι άλλο η συνεργασία με ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσει η νέα, ανανεωμένη εκδοχή της τεχνολογικής της πλατφόρμας, η οποία θα παρέχει ακόμη περισσότερες δυνατότητες όντας συνδεδεμένη με πιο εξειδικευμένες βάσεις περιβαλλοντικών δεδομένων και αντλώντας κατά συνέπεια ακόμη πιο κατάλληλες πληροφορίες, συμβάλλοντας φυσικά στην βιωσιμότητα της ήδη επιτυχημένης και πολλά υποσχόμενης για το μέλλον start-up.
* Ο όρος «ESG» αναφέρεται σε ζητήματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης που μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα μιας εταιρείας να παράγει αξία. Ουσιαστικά πρόκειται για ακρωνύμιο που συνοψίζει τους τρεις παράγοντες-κριτήρια βιωσιμότητας, Environment (Περιβάλλον) - Social (Κοινωνία) - Governance (Εταιρική Διακυβέρνηση).
Πηγή εικόνας: https://oneseed.green
Comments
Post a Comment